민수기 16장은 고라, 다단, 아비람 이 세 명이 모세와 아론에게 반기를 들고 반란을 일으키다가 진압당하는 내용이 나옵니다. 이것은 하나님이 세운 리더십에 대한 순종과 신실함의 엄중성을 강조하고 경각심을 일으키는 내용입니다.
반란의 시작
고라는 레위 지파 고핫의 증손인데요. 성격이 오만방자하고 선동적이며 야망이 강하고 불만이 많은 인물입니다. 이 반란의 주동자라고 할 수 있는데요. 고라는 백성들에게 모세와 아론의 리더십에 대한 불평 그리고 자신이 하나님을 모시는 레위 지파인데 모세가 너무 과대평가받고 있는 것 같다고 불만을 표출한 모양입니다. 이에 그를 따르는 무리가 생긴 것이고요.
1.Now Korah the son of Izhar, son of Kohath, son of Levi, and Dathan and Abiram the sons of Eliab, and On the son of Peleth, sons of Reuben, took men. 2. And they rose up before Moses, with a number of the people of Israel, 250 chiefs of the congregation, chosen from the assembly, well-known men. 3. They assembled themselves together against Moses and against Aaron and said to the, "You have gone too far! For all in the congregation are holy, every one of them, and the Lord is among them. Why then do you exalt yourselves above the assembly of the LOrd?" 4. When Moses heard it, he fell on his face, 5. and he said to Korah and all his company, "In the morning the Lord will show who is his, and who is holy, and will bring him near to him. The one whom he chooses he will bring near to him. 6. Do this : take censers, Korah and all his company; 7. put fire in them and put incense on them before the Lord tomorrow, and the man whom the Lord chooses shall be the holy one. You have gone too far, sons of Levi." 8. And Moses said to Korah, "Hear now, you sons of Levi: 9. is it too small a thinf for you that the God of Israel has separated you from the congregation of Israel has separated you from the congregation of Israel, to bring you near to himself, to do service in the tabernacle of the Lord and to stand before the congregation to minister to them, 10. and that he has brought you near him, and all your brothers the sons of Levi with you? And would you seek the priesthood also? 11. Therefore it is against the Lord that you and all your company have gathered together. What is Aaron that you grumble against him?"
그렇게 불만이 촉발되고 모세는 어떻게 대처를 했을까요?
다단과 아비람의 반응
12. And Moses sent to call Dathan and Abiram the sons of Eliab, and they said, "We will not come up. 13. It is a small thing that you have brought us up out of a land flowing with milk and honey, to kill us in the wilderness, that you must also make yourself a prince over us? 14. Moreover, you have not brought us into a land flowing with milk and honey, nor given us inheritance of fields and vineuards. Will you put out the eyes of these men? We will not come up." 15. And Moses was very angry and said to the Lord, "Do not respect their offering. I have not taken one donkey from them, and I have not harmed one of them."
정황을 알아보려고 했는지 모세가 고라를 따르는 다단과 아비람에게 묻습니다. 르우벤 집안 출신 다단과 아비람을 비롯하여 약 250명들의 반란꾼들의 의견을 대표해서 말하길, 모세가 자신들을 젖과 꿀이 흐르는 땅으로 인도하겠다고 해놓고 약속을 안 지켰다는 것입니다. 사실 그 말이 틀린 것은 아니니까요. 괜히 생고생만 시켰으니 폭동이 안 일어나는 것이 이상한 노릇이죠.
16. And Moses said to Korah, "Be present, you and all your company, before the LOrd, you and they, and Aaron, tomorrow. 17. And let every one of you take his censer and put incense on it, and every one of you bring before the Lord his censer, 250 censers; you also, and Aaron, each his censer." 18. So every man took his censer and put fire in them and laid incense on them and stood at the entrance of the tent of meeting with Moses and Aaron. 19. Then Korah assembled all the congregation against them at the entrance of the tent of meeting. And the glory of the Lord appeared to all the congregation.
모세는 반란의 주동자 고라에게 시켜 반란군 250명에게 향로를 들고 모이라고 합니다. 그러니까 이들은 의기양양하게 자신들도 예배를 올리고 하나님과 독대할 수 있다고 본 것 같습니다. 그렇게 향로를 피우고 모였는데요.
모세의 중재
20. And the Lord spoke to Moses and to Aaron, saying, 21. "Separate yourselves from among this congregation, that I may consume them in a moment." 22. And they fell on their faces and said, "O God, the God of the spirits of all flesh, shall one man sin, and will you be angry with all the congregation?" 23. And the LORD spoke to Moses, saying, 24. "Say to the congregation, Get away from the dwelling of Korah, Dathan, and Abiram."
20절에는 반란에 가담한 자들을 하나님이 심판하려는 의도를 아시고 모세와 아론이 이들을 위해 나름 중재를 시도하는 내용입니다. 다른 것을 다 떠나 하나님이 계획대로 차곡차곡 쌓아간 질서에 반란군이 있다는 것을 용납하지 않은 것으로 보이는데요. 공동체 생활에서 분탕은 반역이 맞긴 하죠.
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