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종교철학역사

레위기 16장 20절에서 34절 모든 죄를 짊어지고 광야로 가는 염소 아사셀

by 에이제이패션 2024. 3. 11.

레위기 16장은 액막이 염소가 나옵니다. 1년에 한 번씩 아사셀 염소에게 죄를 고백하면 그 죄를 안고 염소가 광야로 떠난다는 거죠. 그렇다면 그 염소는 이제 어떻게 되는 걸까요?

 

 

죄를 짊어진 염소

 

 

레위기 16장 전편 읽기

 

레위기 16장 1장~19절 속죄의 날과 아사셀의 정체에 관하여

속죄의 날은 이스라엘인이 현재까지도 매년 엄숙하게 지키는 행사로 10월 1일경에 해당한다고 합니다. 유대교에서는 이를 욤 키푸르라고 하는데요. 무슨 잘못을 얼마나 했다고 그렇게 속죄의 날

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20. "And when he has made an end of atoning for the Holy Place and the tent of meeting and the altar, he shall present the live goat.

21. And Aaron shall lay both his hands on the head of the live goat, and confess over it all the iniquities of the people of Israel, and all their transgressions, all their sins. And he shall put them on the head of the goat and send it away into the wilderness by the hand of a man who is in readiness.

22. The goat shall bear all their iniquities on itself to a remote area, and he shall let the goat go free in the wilderness.

 

 

 

 

 

마치 무슨 액막이를 이용하듯이 염소에게 인간들이 저지른 죄를 자백하고 나면 그 염소는 모든 죄를 짊어지고 광야에 풀어준다고 합니다. 그 염소가 아사셀이라고 불리는 것이고요.

 

 

 

 속죄제물 황소와 염소

 

 23. "Then Aaron shall come into the tent of meeting and shall take off the linen garments that he put on when he went into the Holy Place and shall leave them there.

24. And he shall bathe his body in water in a holy place and put on his garments and come out and offer his burnt offering and the burnt offering of the people and make atonement for himself and for the people.

25. And the fat of the sin offering he shall burn on the altar.

26. And he who lets the goat go to Azazel shall wash his clothes and bathe his body i water, and afterwards he may come into the camp.

 

 

 

27. And the bull for the sin offering and the goat for the sin offering, whose blood was brought in to make atonement in the Holy Place, shall be carried outside the camp. Their skin and their flesh and their dung shall be burned up with fire.

28. And he who burns them shall wash his clothes and bathe his body in water, and afterwards he may come into the camp.

 

 

 

 

 속죄의 날

 

29. "And it shall be a statute to you for ever that in the seventh month, on the tenth day of the month, you shall afflict yourselves and shall do no work, either the native or the stranger who sojourns among you.

30. For on this day shall atonement be made for you to cleanse you. You shall be clean before the Lord from all your sins.

31. It is Sabbath of solemn rest to you, and you shall afflict yourselves; it is a statute for ever.

32. And the priest who is anointed and consecrated as priest in his father's place shall make atonement, wearing the holy linen garments.

 

 

 

33. He shall make atonement for the holy sanctuary, and he shall make atonement for the tent of meeting and for the altar, and he shall make atonement for the priests and for all the people of the assembly.

34. And this shall be a statute for ever for you, that atonement may be made for the people of Israel once in the year because of all their sins." And Moses did as the Lord commanded him.

 

일 년에 한번 모든 죄를 사함 받는 속죄의 날을 이리 정해두는 것에 대해 깊이 생각할 것이 있어 보입니다. 잘못을 해도 속죄의 날에는 회개하면 용서를 받고 다시 깨끗한 상태로 된다는 것은 일종의 리셋을 의미하는 것이 아닐까요? 인간이 그리 단순한 존재란 것인지 이해가 안 갑니다. 어떻게 자신이 지은 죄를 염소에게 덮어 씌우고 마치 무거운 짐이 아닌 무거운 죄를 싣고 가는 염소라니요. 

 

인간이 아닌 기계를 청소한다는 개념으로 본다면 너무나 이해가 가는데 인간의 잘못이 그렇게 용서가 된다는 것이 좀 아이러니합니다. 기본 원죄도 있는 상태에서 또 번번이 저지른 죄는 1년에 한 번씩 죄 사함 받고, 그냥 태어난 게 죄인 것 같단 생각이 드는 까닭은 뭘까요?

 

 

 

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